Warhammer 40.000 8. Editio, mietteitä

Uusin WH40k:n editio on ollut julkaistuna jo miltei vuoden. Joten on jo korkea aika kirjata mitä fiiliksiä klassisen scifi miniatyyripelin uusin edikka on herättänyt. Oivan tilaisuuden tarjoaa myös se, että paraikaa on menossa JPPY:n WH40k liiga, joten useampia pelejä on jo nyt alla.

Artikkelissa olevat huomiot ovat tietty vain kirjoittajan omia havaintoja ja mielipiteitä ja jokaisella harrastajalla on varmasti omat mielipiteensä uusimmasta editiosta.

Kun kuulin ensimmäiset huhut siitä mitä uusin editio tulisi olemaan, olin varsin tyytyväinen huhuihin. Niissä luvattiin, että uudet säännöt olisivat suoraviivaisempia, sellaisia joka tekisi pelaamisesta jouhevampaa ja nopeampaa. Tärkeä tieto oli, että peliä testattiin usean harrastajan avustuksella. Tärkeää se oli siksoi, että pelissä oli vakava ongelma armeijoiden ja yksiköiden tasapainossa. Perinpohjainen testaus ja testauksen myötä löytyneiden ongelmakohtien parantaminen vähentää yleensä aina balanssi ongelmia ja korjaa muutenkin porsaanreikiä.

Sitten kun sain uudet säännöt käsiini, niin yllätyin todella miten lyhyet uudet säännöt olivat. Ainakin perussäännöt. Joka on tietty varsin hyvä asia ottaen huomioon, että uusien pelaajien on huomattavasti helpompi ryhtyä pelaamaan peliä. Toki sitten sääntökirjasta löytyi joitain lisäsääntöjä. Ne vaikuttivat kuitenkin pääasiassa armeijalistojen muodostamiseen kilpailuhenkisemmissä peleissä. Omasta mielestäni Warhammer 40.000 ei ole koskaan ollut kovinkaan kilpailuhenkinen peli ja sitä kannattaa nykyäänkin pelata alusta alkaen kaikilla säännöillä, jotka ovat tarkoitettu tasaväkistä pelaamista varten. Eli Matched play säännöillä. Siitä huolimatta säännöt ovat hyvin yksinkertaiset ja suoraviivaiset.

Joten sitä myöten pelin pelaamisesta on tullut suoraviivaisempaa ja nopeampaa koska liikkuminen, ampuminen, se kuinka yksiköt näkevät ampua ja ketä voi ampua on todella yksinkertaista ja vain harvoin tulee tilanteita, jotka ovat epävarmoja. Myös aseiden tehot ovat kasvaneet, mutta samalla myös joidenkin yksiköiden kesto. Nämä seikat kuitenkin ovat yleisesti ottaen tasapainottavia tekijöitä. Aseet toimivat ehkä varmemmin, mutta vaativat silti oikeat kohteensa, jotta toimivat parhaalla mahdollisella potentiaalilla.

Jotkin suoraviivaistukset ovat toki hiukan outoja kuten tankkien ampuminen. Koska nykyään ampumalinjan voi vetää mistätahansa figuurin osasta kohteeseen, niin se voi joskus tuntu kovinkin oudolta. Kuinka sponsonista voi ampua kohdetta? Itseäni tämä ei juurikaan häiritse, sillä onhan kyseessä muutenkin hyvin abstrakti peli. Joskus vain nämä seikat ovat vaikeasti käsitettäviä, sillä pelissä on kuitenkin yleisesti käytössä true line of sight (LOS).

Itseäni true LOS vaivaa eniten pelissä käytettävän maaston kanssa. Muutenkin maaston vaikutuksen pieneneminen vaivaa minua ehkä eniten. Siinä missä ennen piti konkreettisesti tähyillä oliko ampujan ja kohteen välillä maastoa ja saiko kohde suojaa maastosta, nyt katsotaan vain onko kohde raunioissa. Ei siis väliä vaikka välissä olis minkälainen muuri. Tämäkin on peliä nopeuttava ja suoraviivaistava sääntö. Mutta tuntuu se välillä niin oudolta, että vaikka kohteesta näkyisi vain pikkusormi mutta se ei ole rauniossa niin mitään suojaa ei anneta eikä saada.

Nämä ovat kuitenkin sellaisia asioita, joista pääsee yli kun ajattelen peliä enemmän abstraktina mallintamisena. Yleisesti ottaen olen todella tyytyväinen 8. editioon ja siihen, että sen säännöt ovat nopeammat oppia ja suoraviivaisempia kuin ennen. Toki uusien sääntöjen opiskeluun menee edelleen aikaa.

Suurin ongelma pelissä on kuitenkin mielestäni se, että eri armeijoiden käyttämät yksiköt sääntöineen ja pistehintoineen on jaettu useisiin kirjoihin. Myös joitain ”perus” sääntöjä on ripoteltu useampaan kirjaan, kun uusia päivityksiä tulee peliin Chapter Approved kirjojen muodossa. Päivitykset ja korjaukset ovat pääsääntöisesti hyvä asia, mutta välillä on vaikea pysyä kaikkien päivitysten perässä. Toki on ennenkin päivityksiä tullut FAQ:n muodossa, mutta niin tulee edelleenkin. Ja nyt pitää niiden lisäksi seurata myös uusien kirjojen sisältämiä sääntöjä. Ja se vaatii uuden materiaalin hankkimista, joka voi monellikin harrastajalle olla taloudellisesti haastavaa.

Loppujen lopuksi olen hyvin tyytyväinen uuteen editioon ja olen pelannut sitä oikein mielelläni. Saman ovat selvästi huomanneet myös useat muut harrastajat, sillä WH40k turnausten määrä on vaikuttanut olevan kasvussa uuden edikan ilmestymisen jälkeen. JPPY:n liigaankin osallistui parisenkymmentä osallistujaa, joka on pienessä kaupungissa varsin korkea osallistujamäärä.

Eli jos et ole vielä peliin tutustunut, niin voin lämpimästi suositella.

Pelaamisiin!
-Joni Tanskanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *