Nämä pelimekaniikat tulisi jokaisen lautapelaajan tuntea. Osa 2

Pelimekaaniikkoja käsittelevän blogisarjan toisessa osassa käsiteltävät mekaniikat ovat laatanasettelu ja ohjelmointi.

Laatanasettelu (Tile Laying)

Laatanasettelupeleistä tunnetuin lienee Carcassonne. Carcassonne, joka on lautapelien klassikoita. Carcassonne mullisti lautapelikulttuurin pelinä, jossa pelilautaa ei ole, vaan se

Carcassonne on tunnetuimpia laatanasettelupelejä.

rakennetaan pelin aikana laatoista.

Laatanasettelupeleille yhteistä on, että niissä rakennetaan jotakin. Usein laattojen asetteluun on säännöt, joiden mukaan niitä saa asetella. Esimerkiksi Carcassonnessa laatoissa on peltoa ja kaupunkeja. Kaupungit tulee yhdistää kaupunkeihin ja pellot peltoihin. Lisäksi laatoissa on teitä, jotka eivät saa päättyä yhtäkkiä seuraavan laatan reunaan, vaan niistä tulee rakentaa yhtenäisiä tieosuuksia.

Isle of Skye on laatanasettelupelinä hyvin paljon Carcassonnea muistuttava peli. Kuitenkin pelimekaanisesti kyse on hyvin erityyppisestä pelistä, sillä pelissä laatat hinnoitellaan ja ostetaan muilta pelaajilta. Eli haluamastaan laatasta voi joutua pulittamaan suurenkin hinnan. Toisaalta jos hinnat asettaa liian korkeaksi joutuu laatan itse lunastamaan. Isle of Skyessä laatojen asettelussa käytetään lähes täysin samoja sääntöjä, kuin Carcassonnessa. Poikkeuksena on se, että teistä ei tarvitse välittää.

Linnanrakentelupeli Castles of Mad King Ludwig on hieman erilainen laattapeli, sillä siinä laatat ovat erimuotoisia huoneita, joista pelin aikana pelaajat rakentavat omat linnansa. Huoneet tulee rakentaa siten, että huoneessa olevista oviaukoista ainakin yhdestä tulee päästä toiseen huoneeseen.

Tilkkutäkki (Patchwork) aloitti tetrismäisten laattapelien trendin. Sittemmin on julkaistu useita pelejä, joissa laatoilla pyritään täyttämään jokin alue tetrismäisillä laatoilla. Yksi näistä löytyy omastakin hyllystä, nimittäin Cottage Garden.

Cottage Gardenissa täytetään puutarhaa kukkalaatoilla.

Muita laatanasettelupelejä ovat esimerkiksi Kingdomino, The Castles of Burgundy, Azul ja Suburbia.

Ohjelmointi (Programming)

Tunnetuin ohjelmointipeli lienee Roborally, jossa suunnitellaan toiminnot erillisessä vaiheessa ennen

Roborally on ohjelmointipeli.

toteuttamista. Roborallyssa toiminnot ohjaavat robotteja. Pelissä oma robotti pyritään ohjaamaan neljään maaliin. Maalit täytyy käydä läpi järjestyksessä. Pelaaja, joka onnistuu käymään maalit läpi ensimmäisenä, on voittaja. Ohjelmointipelit saattavat kuulostaa yksinkertaiselta, mutta peli muuttuu kaoottiseksi, kun pelissä on useita robotteja. Robotit saattavat työntää tai ampua toisiaan.

Toinen kaoottinen ohjelmointipeli on Colt Express. Colt Expressissä pelaajat ovat villissä lännessä toimivia junarosvoja. Heidän tarkoituksena on saada mahdollisimman paljon rahaa junasta ennen kuin juna saapuu asemalle. Pelissä ohjelmoidaan hahmon liikkeitä. Hahmo voi siirtyä viereiseen vaunuun tai vaunun katolle, ampua viereiseen vaunuun, kerätä rahasäkkejä, timantteja tai salkkuja, lyödä samassa vaunussa olevaa toista hahmoa tai siirtää sheriffiä.

Space Alert on hieman erilainen ohjelmointipeli. Siinä pelaajat ovat avaruusaluksella ja pyrkivät selviämään pelin loppuun ilman, että alus tuhoutuu. Peli on jaettu kahteen vaiheeseen, joista ensimmäisessä ohjelmoidaan miehistön liikkeet. Ohjelmointivaihe suoritetaan noin 10 minuutin mittaisen soundtrackin aikana. Soundtrack kertoo mitä vaaroja miehistö joutuu kohtaamaan missäkin vaiheessa, milloin pelaajat saavat vaihtaa kortteja tai milloin pelaajat eivät saa puhua. Toisessa vaiheessa sitten katsotaan mitä tapahtuu. Siis toiminnot suoritetaan ja katsotaan, selviääkö alus vai hävittiinkö peli.

Omat suosikkipelini ohjelmointipeleistä ovat Robinson Crusoe ja Mombasa. Nämä pelit ovat hieman monimutkaisempia pelejä, joissa ohjelmointi on enemmän sivuosassa.

Myös Mombasassa ohjelmoidaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *