Nämä pelimekaniikat tulisi jokaisen lautapelaajan tuntea. Osa 1

Tämä on blogisarja, missä tutustutaan kymmeneen yleisimpään pelimekaniikkaan lautapeleissä. Blogisarja julkaistaan viidessä osassa.
Ensimmäisessä osassa esittelyssä on työläisenasettelu ja pakanrakennus.

Työläisenasettelu (Worker Placement)

Työläistenasettelu on europeleissä luultavasti suosituin mekaniikka. Monet

Agricola on tunnetuimpia työläisenasettelupelejä

tunnetut pelit, kuten Agricola, Lords of Waterdeep ja Viticulture, käyttävät tätä mekaniikkaa. Työläisenasettelupeleille tyypillistä on, että pelaajilla on alussa tietty määrä työläisiä. Omalla vuorolla pelaajat asettavat työläisen toimintoruutuun pelilaudalla. Toiminto voidaan pelistä riippuen suorittaa heti työläisen asettamisen jälkeen, tai pelin myöhemmässä vaiheessa. Vuoro kiertää, kunnes kaikki pelaajat ovat asettaneet kaikki työläisensä toimintoruutuihin mennään uuteen kierrokseen. Joissakin peleissä, kuten Manhattan Projectissa, ei varsinaisesti ole kierroksia, vaan työläisen asettamisen sijaan voi vuoronsa käyttää palauttaakseen kaikki jo käytetyt työläiset takaisin myöhempiä vuoroja varten.
Itselleni työläisen asettelu ei ole pelimekaniikoista se mieluisin. Välillä tuntuu, että työläisenasettelupelejä julkaistaan ihan liikaa. Kuitenkin työläisenasettelupelejä löytyy myös omasta hyllystä, suosikeistakin.

Myös Viticulture on työläisenasettelupeli.

Pakanrakennus (Deck Building)

Pakanrakennuspelit ovat pelejä, joissa rakennetaan pakkaa. Monille

Dominion on pakanrakennuspelien klassikoita.

keräilykorttipelaajille pakan rakentaminen voi olla tuttu termi, mutta lautapeleissä se tarkoittaa usein hieman eri asiaa. Sen sijaan että rakennet-taisiin pakkaa ennen pelaamista, pakkaa rakennetaan pelin aikana. Alussa pelaajilla on aloituspakka, jossa on vain heikohkoja kortteja. Pelissä on jokin kortti varanto, mistä parempia kortteja voi ostaa. Ostetut kortit sitten lisätään pakkaan. Näin pakka kasvaa ja kortit paranevat.
Pakanrakennuspeleistä tunnetuimpia lienee Dominion ja Ascension. Pakanrakennuspelit voi yleensä jakaa kahteen luokkaan. Itse olen nimennyt luokat tunnetuimpien pelien mukaan: Dominion- ja Ascension-tyyppiset pakanrakennuspelit.

Dominion-tyyppiset pelit voi tunnistaa siitä, että ostettavat kortit ovat jatkuvasti tiedossa. Kortit on jaettu pinoihin, joissa on yhtä korttia kussakin. Dominionissa joutuu etsimään tarvittavat kortit laatikosta ennen peliä ja lajittelemaan ne pelin jälkeen takaisin, jotta seuraavalla kerralla olisi mukavampi aloittaa. Toisaalta jos haluaa pelata toisen pelin heti perään, joutuu tekemään ison työn, kuin peli olisi vielä hyllyssä, koska samalla aloitussetillä ei yleensä haluta pelata monesti. Dominion on alkuvalmistelujen keston takia joutunut minun henkilökohtaiselle mustalle listalle. Pelaan Dominionia kuitenkin mielelläni, kunhan alkuvalmistelut hoitaa joku muu.

Ascension-tyyppisissä peleissä ostettavat kortit on sekoitettu yhteen

Toinen klassikko, Ascension, ei kalpene Dominionin rinnalla.

pakkaan, josta on kerralla näkyvilla tietty määrä kortteja. Yleensä korttitarjonta päivittyy heti, kun kortin on ostanut. Ascension-tyyppisissä pakanrakennuspeleissä on suurempi tuurielementti, kuin Dominion-tyyppisissä peleissä.
Ascensionissa voi pelin jälkeen laittaa lähes kaikki kortit yhteen pinoon ja aloittaa alusta, toisin kuin Dominionissa. Pelin aliottamisen ja uudelleen pelaamisen kynnys on Ascension-tyyppisissä peleissä Dominion-tyyppistä peliä alhaisempi. Siksi omat suosikkini ja enemmän pelikertoja saaneet pelit ovatkin Ascension-tyyppisiä pelejä, kuten Hero Realms tai Dale of Merchants.

Hero Realms on Ascension-tyyppinen pakanrakennuspeli.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *